Taidetarvikkeiden esittely, osa3

Pastellipiirtämisen tarvikkeet

Pastellipiirtämisessä mulla oli välillä pitkä tauko. Vuosina 2003-2004 piirtelin aika paljonkin pastelliliiduilla, mutta silloin tekniikka ei ollut kunnolla hallussa ja tietenkin jälki oli sen mukaista. En silloin jotenkin kokenut pastelleja omaksi jutuksi, tykkäsin maalata enemmän vesiväreillä.
Sitten vuonna 2013 päätin kokeilla pastelleja kymmenen vuoden tauon jälkeen ja siitä voit lukea postauksen mun toisesta blogista.
Ja sille tielle sitten jäin, nyt kolmen vuoden jälkeen pastellit on mun yksi suosikeista heti öljyvärien jälkeen.

Kynät ja liidut

Suurinosa kynistä on Derwentin. Paketissa on 36 väriä, aika perus sävyjä millä pääsee hyvin alkuun. Kynät on materiaaliltaan aika kovat, se auttaa kyllä yksityiskohtien tekemiseen, mutta värit ei levity niin hyvin kuin pehmeämmät. 


Paketin lisäksi olen ostanut pastellikyniä läheisestä kehystysliikkeestä, näitä myytiin kolmen kynän paketissa. Nämä ovat vanhempaa mallia kuin nuo isomman paketin kynät. Nämä vanhan mallin kynät tuntuvat olevan pehmempiä kuin uudemmat. Tykkään näistä enemmän, harmi kun näitä ei ollut myynnissä kuin lähinnä vihreän eri sävyissä. Ja todella harmi että Derwent on muuttanut kynän koostumusta näin paljon :/ 


Multa löytyy myös Koh-I-Noorin Gioconda pastellikyniä. Nämä ovat pehmeämpiä kuin Derwentit joten näitä tulee käytettyä enemmän jos vaan sopiva sävy löytyy. Nämä olen ostanut yksittäin joten multa löytyy vain ruskean ja harmaan sävyjä, niitä kun eläinaiheisissa töissä eniten tarvitsee. 

Nuo kolme ruskeaa kynää ovat Koh-I-Noorin tumma ja vaalea seepia sekä punahiili. Oikeassa reunassa on Derwentin hiilikynä ja kaksi valkohiilikynää, toinen on Gretacolor ja toinen Mont Marte. Vaikka nämä ei varsinaisesti ole pastellikyniä ovat kuitenkin koostumukseltaan samanlaisia ja hyvänä lisänä pastelleille. Varsinkin valkoista hiilikynää tulee käytettyä paljon koska on kirkkaampi kuin pastellien valkoinen.


Alussa linkatussa postauksessa olikin jo esillä tämä Derwentin Charcoal Pod, jossa on kolme hiilikynää (dark, medium, light) ja viisi pastellikynää.



Liituja löytyy 48 kpl, merkki on Koh-I-Noorin Toison D'or. 
Näiden hinta ei päätä huimaa siihen nähden, että näiden laatu on kuitenkin hyvä. Koostumus on todella pehmoinen (näitä olisi myytävänä vielä pehmeämpänäkin) sekä näissä on vahva ja hyvä pigmentti.
Liituja tulee käytettyä lähinnä taustojen ja pohjavärien tekemiseen.  


Nämä pastelliliidut ostin samalla kun nuo edelliset liidut, mutta näitä ei ole tullut käytettyä oikeastaan yhtään vaan ovat lojuneet kaapin perällä. Nämä ovat kovat pastelliliidut, en vain ostaessa tajunnut että ne oikeasti on näin kovat. Nämä tuntuu enemmän kuin olisi tavallista värikynää liitumuodossa. Pitäisi joku taulu tehdä pelkästään näillä niin saisi vähän kulutettua...


Ja löytyyhän multa vielä nämä ihka ensimmäiset liidut mitkä oli myös tuolla aikaisemmin linkatussa postauksessa. Näitäkään ei oikeastaan tule käytettyä enää, kun samat värit löytyy noista Koh-I-Noorin liiduista.


Blendaus

Pastellien levityksessä tykkään käyttää tällaisia kumisia "siveltimiä". 
Oikeasti kai näiden tarkoitus on maalien levityksessä ja erilaisten kuvioden luomisessa, mutta toimivat hyvin myös pastellipölyn levityksessä. 
Paperiset stompit mitä käytän lyijykynille toimii myös pastellien kanssa, mutta paperi kerää väriä enemmän itseensä, tällainen kuminen lähinnä vain levittää väripölyt eikä väriä häviä työstä niin paljoa. 


Isompia aloja levittäessä paras väline on kumihanskat. En jaksa aina olla vetämässä hankoja käteen joten leikkaan hanskoista vain sormiosat käyttöön. Kätevää!
Toki jotkut levittävät väriä pelkästään sormella, mutta silloin myös sormissa oleva rasva tarttuu paperiin ja voi jäädä sormenjälkiä mitkä sitten tulevat näkyviin kun rasvaan tarttuu väripölyä. 
Joten älä vetele paljaalla vaan käytä kumia! ;D


Paperit

Pastelleilla ei voi piirtää liian sileälle paperille, koska muuten pastellipöly ei pysy pinnassa, eli tekstuuria pitää aina jonkin verran olla. Liian kennokuvioisista papereista en pidä, koska se näkyy liian selvästi värin läpi. Monissa pastellipapereissa on sileämpi ja karkeampi puoli, itse suosin sileämpää.

Lehtiö muodossa löytyy Cansonin Mi-Teintes papereita, toisessa lämpimiä sävyjä ja toisessa kylmiä.
Näiden koko on vain 24cm x 30cm niin harvemmin tulee käytettyä sen takia.


Enemmän ostan isoja irtoarkkeja ja leikaan sopivan koon itse. Näiden koko on 50cm x 65cm, eli yhdestä saa leikattua kaksi A3 paperia. 
Osa näistä on Cansonin Mi-Teintes ja osa Daler-Rowneyn Murano papereita. En muista nyt mikä näistä on mikäkin, eikä niissä ulkonäöllisesti ole oikeastaan eroa. Kovin suuria värivarastoja mulla ei ole, vaan lähinnä ostan aina sitä mukaa kun tarvista on. 
Nämä ns. tavalliset pastellipaperit ei kestä ihan hurjan montaa kerrosta pastelliväriä, vaan saattaa mennä tukkoon jolloin pintaan ei saa enää väriä lisättyä.


Pastelleille löytyy vähän erikoisempiakin papereita, kuten velourpaperi. Paperin pinta on pehmeän samettinen. Ihan yksityiskohtaista työtä tälle on vaikea tehdä, kun pastelli leviää melkein itsestään. Parhaimmillaan velour on vähän sellaisiin unenomaisiin ja pehmoisiin töihin, missä kaikilla pienillä yksityiskohdilla ei ole niin suuri merkitys.
Velour on aika hintavaa eikä sitä ihan joka taidetarvikeliike myy, omani ostin Temperasta.


Uusi tuttavuus on Sennelierin pastellikartonki. Tämän paperin pinta on vähän hiekkapaperimainen. 
Tätä paperia mulla ei ole kuin yksi ja nyt olenkin tälle ensimmäistä kertaa piirtämässä. Ensivaikutelma on kyllä ihan hyvä, väriä tähän voi kerrostaa melkein miten paljon vain, mutta karkeuden takia yksityiskohtien tekeminen on vähän haastavaa. Tätä ei Suomessa myydä kuin Temperassa.


Yksi paperi mikä on maailmalla todella suosittua, mutta itse en tykkää yhtään, on pariisinpaperi. Ensinnäkin paperi on ohutta ja lisäksi siinä on todella vahva viivatekstuuri. Nuo viivat näkyy aina värin läpi vaikka mitä tekisi. Alimmassa kuvassa on paperi kuvattu valoa vasten niin sain kuvassa näkymään tuon viivoituksen. 
Toki tällekin käyttöä voisi löytyä jos tekisi pastelleilla enemmän luonnosmaisia kuvia jolloin tuo tekstuuri ei niin haittaisi ja toisi siihen jopa ilmettä enemmän. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Seuraavassa osassa olisi värikynien vuoro!


3 kommenttia:

  1. Kiitos näistä, voiskin etsiä värin levittömiseen tuollaiset kumisiveltimet, näyttää kätevältä :D

    VastaaPoista
  2. Onko nämä siis liitupastelleja, ei öjly-? Jos on niin millaista fiksatiivia käytät? Minulla aina epäonnistuu työt, kun lisään fiksatiivin. Ilman sitä taas värit häviää..

    VastaaPoista